Let op! Wegens vakantie is Matrassenstad van maandag 3 augustus t/m zaterdag 15 augustus GESLOTEN.

Matras onderhoud: 5 tips voor een lagere matras levensduur


Matras onderhoud, iedereen weet dat het belangrijk is maar toch is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Een goede matras is een flinke investering, daarom is het fijn als u deze zo lang mogelijk mooi en schoon houdt. Stof, vocht en slijtage, het speelt allemaal mee voor de levensduur van uw matras. Maar wat moet u nou precies doen om dit te vermijden? In deze blog leest u alles wat er te weten valt over het onderhouden van uw matras, zo kunt u gerust verder dromen.

Tip 1: Extra hygiëne met Matrasbescherming

Ja, u leest het goed, het onderhouden van uw matras begint niet bij de matras zelf, maar bij wat u er omheen doet. Het beste wat u kunt doen is zo veel mogelijk slijtage en vermijden, alles wat u nu voorkomt scheelt weer op de lange termijn. Er zijn verschillende opties waar u tussen kunt kiezen wanneer u de matras wilt beschermen. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een matrasbeschermer of een moltonhoes te gebruiken. Deze beschermers nemen het vocht en vuil op wat normaal gesproken in de matras zou komen. Deze hoezen en bescherming zijn gemaakt om regelmatig gewassen te worden en bieden extra bescherming naast het normale beddengoed.

Tip 2: Vermijd slijtage met een topmatras

Wanneer u naast extra bescherming van de matras ook graag wat extra comfort wilt, is een topmatras ook een goede keuze. Door er een soort extra matras bovenop te leggen voorkomt u vocht, viezigheid, én slijtage door dagelijks verbruik. Een topmatras is vaak een stuk minder dik dan uw normale matras, daarom heeft een topmatras vaak ook een minder lange levensduur. Gelukkig is het vervangen van een topper lang niet zo duur als een compleet nieuwe matras. Omdat het de levensduur van de gewone matras beschermt kan het uiteindelijk een stuk schelen. Ook zijn er wasbare topmatrassen, ideaal wanneer u nog wat extra hygiëne wilt.

Tip 3: Ventilatie en frisse lucht

Een van de beste manier om uw matras zo lang mogelijk fris te houden is het luchten van uw bed. Wist u namelijk dat een mens gemiddeld 120 liter vocht per jaar verliest tijdens het slapen? Het is ook niet gek dat dat niet goed voor uw matras is, gelukkig verdampt het overgrote deel vanzelf. U kunt het natuurlijke verdampen wel een stuk op weg helpen door uw matras dagelijks te luchten. Het beste wat u kunt doen is het dekbed verwijderen, en de slaapkamer luchten door uw raam een stukje te openen. Zo zorgt u voor frisse lucht circulatie en komt het vocht vanzelf sneller uit de matras. Door het droog houden vermindert u ook de kans dat u last krijgt van huisstofmijt.

Tip 4: draaien en keren

Eens mens ligt gemiddeld 8 uur per dag in bed, daarom kan het zijn dat er vanzelf een lichte kuilvorming door uw lichaam ontstaat. Hoewel dit niet erg is, kunt u de veerkracht van de matras verlegen door het zo nu en dan te keren. Een matras van goede kwaliteit hoeft u in principe niet vaak te keren, meer dan 1 keer per maand is zeker niet nodig. Het keren is niet alleen goed voor de ondersteuning van uw bed, het kan ook helpen met de ventilatie en hygiëne. U moet er wel op letten dat u de matras op de juiste manier draait. Sommige matrassen, bijvoorbeeld van traagschuim, hebben soms maar 1 kant om op te slapen. Als u een matras met verschillende zones heeft is het ook goed om er om te letten dat u deze op de juiste manier terug legt.

Tip 5: verwijder zo veel mogelijk stof

Hoewel u de matras niet in de wasmachine kunt doen, betekent dat niet dat u het niet schoon kan maken. Zelfs wanneer u geen viezigheid ziet zitten is het wel zo hygiënisch om er met de stofzuiger overheen te gaan. Zo is het een goed idee om uw matras regelmatig stof te zuigen, bijvoorbeeld wanneer u het beddengoed vervangt. Er is genoeg stof en viezigheid wat u niet kunt zien, zo voorkomt u dat het zich echt in de matras gaat nesten. Om de hoes van de matras te beschermen kunt u het beste een meubelmondstuk gebruiken, deze zijn vaak net wat zachter voor de oppervlakte.